گروه ادب و هنر: 10روز نخست ماه محرم هر سال به سرعت می‌آید و می‌گذرد اما گروهی مراسم عزاداری را ادامه می‌دهند تا اربعین حسینی فرابرسد. محرم و صفر تمام می‌شود و شیعیان علی(ع) 10ماه زمان دارند تا بر لبیک‌های هرساله خود وفادار بمانند.

نمایشگاه هنری عاشورا


اکنون به یاد آن خیمه برقرار، خیمه‌گاهی به نام خورشید به همت سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در خیابان حجاب پایتخت برپاست تا با بهره‌گیری از هنر، گامی برای ترویج فرهنگ عاشورایی و معرفت حسینی بردارد. گزارشی از این نمایشگاه فرهنگی هنری را در ادامه بخوانید.

خیمه‌گاه بزرگ خورشید در خیابان حجاب پیداست. با ورود به آن نخستین بخش نمایشگاه با عنوان «برای اسلام» طراحی شده است؛ راهروهایی تاریک که با پارچه‌های سیاه پوشیده شده و غرفه‌های متعدد آن هر کدام روایتی از 10روز نخست از محرمی را بیان می‌کنند که به واقعه عاشورا و شهادت سالار شهیدان منتهی شد. ماکت‌های سفید و بزرگ هر غرفه با صدا و نوری که به‌طور ویژه برای داستان همان غرفه پیش‌بینی شده، انگار جان می‌گیرند و مخاطب را مشتاق می‌کنند تا قصه همان غرفه را که به دیوارش آویخته شده بخواند.

پس از پایان روایت دهه اول ماه محرم، بخش دیگری از نمایشگاه آغاز می‌شود که در هنگام ورود به آن نخستین تابلویی که دیده می‌شود «کل عرض کربلا» ست. مقابل این مسیر تابلوهای سفید و نورانی است که روی آن کاغذی کشیده شده و کسانی که برای بازدید از این بخش می‌آیند ابتدا این صفحه سفید را امضا می‌کنند و اثر انگشتان خود را بر آن می‌گذارند تا به پیام عاشورا لبیک گفته باشند. گاهی هم خطی از دل می‌نویسند که دلهره‌های آنان را ثبت می‌کند که آیا به حقیقت می‌توانیم یاوری برای حسین(ع) باشیم؟ که اگر امروز عاشوراست و این زمین کربلا، ما در کدام سپاه می‌جنگیم؟

اینجا بخش «عاشورا و دفاع مقدس» است؛ کربلایی که آن سال‌ها بخشی از خاک ایران بود و سپاهی که به معرفت حسینی رسید، لبیک گفت و وفادار ماند. در این بخش، پلاک بیش از 500شهید دفاع مقدس که در عاشورا و تاسوعا شهید شده‌اند بر دیوار آویخته شده. با گذر از قصه معاصری که با تکیه بر آرمان‌هایی عمیق و عاشورایی رقم خورد، این نمایشگاه روایت دیگری را برای مخاطبان دارد که چندان دور نیست و تنها 33سال از آن می‌گذرد.

در گوشه‌ای دیگر عده‌ای از بچه‌ها مشغول ساختن پازلی با استفاده از قطعات بزرگ نیم متری هستند که تصویری مرتبط با عاشورا را نمایش می‌دهد. عده‌ای هم براساس الگوی آشنای مسابقه مار و پله به‌صورت گروهی مسیر مدینه تا کربلا را بازی می‌کنند. غرفه دیگری هم در این بخش هست که کودکان را با مراحل ساخت انیمیشن آشنا می‌کند. از سالن مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صدای نمایش آشنای ایرانیان -تعزیه- می‌آید که هر روز ساعت 15 آغاز می‌شود.

در کنار این برنامه شب‌های شعر عاشورایی، روایت مثنوی طاقدیس، معرفی 14کتاب و نویسنده برگزیده در عرصه فرهنگ عاشورا، مقتل خوانی و نمایشنامه خوانی هم برپاست تا فرهنگ عمیق حسینی را با تکیه بر رسوم ارزشمند ملی به مخاطبان معرفی کند. نمایشگاه فرهنگی- هنری «خیمه خورشید» از 12تا 25 آذر ( 7 تا 20 محرم ) ساعت 8 تا 20 در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

کد خبر 153334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز